Realizacja zadań na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Wyjaśnienia w sprawie:
1. Czy gmina przejmując od właścicieli nieruchomości - na skutek podjęcia uchwały, o której mowa w art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - obowiązek wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym, technicznym, jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, może powierzyć realizację tych zadań (tj. wyposażania nieruchomości w pojemniki, dokonywania ich wymiany, odbioru, napraw) spółce prawa handlowego, w której posiada 100% udziałów (spółka nie będzie obecnie zajmować się odbiorem odpadów komunalnych), działając na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679) - przy założeniu spełnienia przesłanek powierzenia;
2. Czy gmina przejmując od właścicieli nieruchomości - na skutek podjęcia uchwały, o której mowa w art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) - obowiązek wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, może przekazać spółce prawa handlowego, w której posiada 100% udziałów środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z przeznaczeniem na zakup przez spółkę ww. pojemników w celu wyposażenia w nie nieruchomości, utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, bez odbierania z tych nieruchomości odpadów komunalnych;
3. Czy gmina, ze środków pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, może samodzielnie zakupić pojazdy przeznaczone do odbioru wybranych frakcji odpadów komunalnych w ramach zorganizowanego przez gminę systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a następnie przekazać/udostępnić je spółce prawa handlowego, w której posiada 100% udziałów, z przeznaczeniem do odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wyłącznie na terenie tej gminy;
4. Czy gmina może przekazać część środków pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spółce prawa handlowego, w której posiada 100% udziałów, z przeznaczeniem na zakup pojazdów przeznaczonych do odbioru wybranych frakcji odpadów komunalnych w ramach zorganizowanego przez gminę systemu gospodarowania odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości wyłącznie na terenie danej gminy;
5. Czy gmina może wykorzystać środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, na pokrycie kosztów wyposażenia terenów przeznaczonych do użytku publicznego - w tym cmentarzy komunalnych - w pojemniki lub worki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ich opróżnianie oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz organizacji i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.